Vijf manieren om flash promo’s in te zetten in jouw salon

Snelheid komt het resultaat van een behandeling zelden tot goeden, maar in sommige gevallen kan spoed ook in het voordeel van je salon werken. Dat is het geval met flash promo’s: aanbiedingen met een zeer beperkte tijdspanne die de verkoop, het aantal klanten en de klantentrouw kunnen helpen verhogen.

Ben je op zoek naar inspiratie of ideeën voor snelle en echt doeltreffende promoties, lees dan vooral even verder.

Treatwell – Schoonheidssalon Marianne

Wat is een flash promo precies?

Een flash promotie is een marketingstrategie waarbij een product of dienst tijdelijk tegen een verlaagde prijs wordt aangeboden om snel aandacht te trekken en klanten te werven. Dit kan bijvoorbeeld een korting zijn op een bepaalde behandeling of een cadeau bij aankoop van een product. Het doel van een flash promotie is om de verkoop te stimuleren en klanten aan te moedigen om snel actie te ondernemen en te profiteren van de aanbieding.

Flash promoties worden vaak gebruikt om de verkoop te stimuleren gedurende een bepaalde periode, zoals bijvoorbeeld tijdens een feestdag of uitverkoop. Het kan ook worden gebruikt om een nieuw product of nieuwe behandeling te lanceren of om de verkoop van een product of dienst te stimuleren die minder goed verkoopt dan verwacht.

Een flash promotie kan effectief zijn omdat het klanten aanzet tot actie door de beperkte tijd waarin de promotie geldig is. Klanten voelen zich vaak verplicht om snel te handelen om de aanbieding niet te missen. Daarnaast kan het ook zorgen voor meer exposure en publiciteit voor het bedrijf, omdat het kan worden gedeeld op sociale media en andere marketingkanalen.

Tips voor flash promoties

Hier onze vijf manieren hoe je flash promo’s in jouw salon kunt gebruiken.

1. Creëer het gevoel van urgentie

Als er één ding is wat klanten onweerstaanbaar vinden, is het een goede deal. Het gevoel van schaarste vormt dan ook de basis van flash promoties, dus daar zit je al goed. Want marketing leert: wanneer iets beperkt is in hoeveelheid of tijd, stijgt de perceptie van de waarde ervan.

Je kunt er dus voor kiezen dit idee van urgentie op twee manieren te gebruiken:

  • Tijd: de aanbieding is slechts enkele uren geldig (“Haast je, de aanbieding loopt over zeer korte tijd af!”). Het is een grote klassieker, maar werkt altijd goed. Belangrijk: communiceer de actie ruim van tevoren, zodat geïnteresseerden de tijd hebben om hem te zien.
  • Hoeveelheid: de aanbieding geldt slechts voor een beperkt aantal mensen (“Alleen geldig voor de eerste 10 klanten die boeken”). Houd in dit geval, omdat de plaatsen beperkt zijn, de boekingen consequent in de gaten om niemand teleur te stellen.

2. Gaten in de agenda opvullen

Flash promoties zoals bovenstaande kunnen natuurlijk helpen om in korte tijd zo veel mogelijk klanten naar je salon te krijgen. Maar wist je dat je zo’n flitspromotie ook goed kunt inzetten wanneer het rustig is in de salon en je toe bent aan wat extra klandizie?

Door de drukste dagen en tijdstippen te analyseren – met Treatwell Pro kunt doe je dit eenvoudig met de tools voor rapporten en statistieken – kun je ook vaststellen welke tijdstippen het minst druk zijn en dus het grootste risico lopen om met lege stoelen en ligstoelen te blijven zitten.

Op dat moment kun je een flash promo inzetten: bied korting aan degenen die boeken op een dag of tijdslot dat voor jou het het minst druk is. En hetzelfde geldt voor last-minute afzeggingen: in plaats van een stoel leeg te laten, kun je een korting aanbieden voor degenen die dat gat in je agenda vullen.

3. Loyaliteit opbouwen

Het kan gebeuren dat alleen nieuwe klanten worden gelokt door flash promoties. En dat is prima als het doel is een nieuw publiek te bereiken, of in ieder geval flink uit te breiden. Wil je daarentegen de loyaliteit versterken van degenen die al klant zijn, dan is het de moeite waard om een kleine extra prikkel te overwegen. Bijvoorbeeld door middel van extra loyaliteitspunten.

Met de klassieke klantenkaart of puntenverzameling kun je via flitsacties een puntensysteem instellen voor je klanten. “Ben je al lid van ons loyaliteitsprogramma? Profiteer van de promo en verdien 5 bonuspunten”. Dat is het, in slechts één zin heb je meteen waarde toegevoegd voor de klant.

Je klanten verdienen dus twee keer zoveel (dankzij de promo en de verzamelde punten), maar jij verdient ook meer. Ja, want naast de verkoop van een gepromote behandeling, zorg je ervoor dat de klant wordt verleid om terug te keren naar de salon om de kaart of de collectie af te maken (meer behandelingen) en om daarna nog eens terug te komen om te profiteren van de beloning die het loyaliteitsprogramma oplevert.

4. Opfrisbeurt

Wat als het al trouwe klanten zijn die een opfrissertje nodig hebben? Mensen die bijvoorbeeld al een tijdje niet bij je in de salon zijn geweest? In dat geval zou je kunnen werken per type klant.

Dat wil zeggen: door demografische gegevens, statistieken en rapporten te analyseren kun je vaststellen welke soorten klanten minder betrokken zijn (en dus minder vaak terugkeren naar de salon) en aan hen een flash promo wijden. De kenmerken van deze klanten kunnen zeer uiteenlopen zijn: leeftijd, geslacht, gemiddelde uitgaven, type behandeling, noem het maar op. Individualiseer ze en trek aan de bel!

Oh, en deze truc kun je telkens toepassen als je een flash promo aan een type klant wilt wijden. Bijvoorbeeld: studentenkorting, mannenbehandeling, zwangerschapsmassage, enzovoort. Je kunt ad hoc promo’s maken die in een paar eenvoudige stappen werken.

5. Nieuwe (en exclusieve) behandelingen

De introductie van nieuwe behandelingen is een ander geval waarin flash promo’s in je salon bijzonder goed kunnen werken. Als je onlangs nieuwe behandelingen aan het menu hebt toegevoegd, is het tijd om de verkoop te verlevendigen en de belangstelling aan te wakkeren.

Deze nieuwe diensten lenen zich uitstekend voor een last-minute promotie: gedurende een beperkte tijd kan een (even beperkt) aantal mensen deze nieuwe behandeling voor het eerst in je salon uitproberen.

Je begrijpt: niet alleen het eerder genoemde gevoel van schaarste en urgentie spelen hier een rol, maar ook een idee van exclusiviteit dat de waarde van de gepromote behandeling nog meer verhoogt. Kortom, winnen op alle fronten.

Creëer flash promoties met Treatwell Pro

Nu je weet hoe je je flash promo’s als een pro uitvoert, is het tijd om over te stappen op Treatwell Pro: dankzij de geïntegreerde marketingfuncties kun je in een paar stappen flash promo’s maken en gebruiken in je salon.

En eenmaal geactiveerd zal de promotie zichtbaar zijn op je pagina binnen de marktplaats, zodat je (toekomstige) klanten alleen maar hoeven te klikken om gebruik te maken van de aanbieding en naar je salon te komen. Dus wil je die lege behandelstoelen gedag zeggen?