Boost je salonomzet én vergroot je je klantenbestand met cadeaubonnen

Als je het ons vraagt, zijn cadeaubonnen en productpakketten uitstekende tools om in te zetten bij de marketing van je salon. Ze helpen niet alleen de omzet te verhogen, maar zijn ook een prachtige manier om je trouwste klanten nieuwe diensten te laten uitproberen én potentiële klanten aan te trekken. Lees snel verder voor onze tips om cadeaubonnen te verkopen in je salon.

Cadeaubonnen verkopen in jouw salon

Maak het je klanten gemakkelijk (vooral als het gaat om last-minute cadeaus): geef je cadeaubonnen een eigen plekje op je website. Met de Treatwell Pro managementsoftware kunnen je klanten de klok rond online cadeaubonnen en VIP-kaarten kopen – altijd en overal.

Creëer gepersonaliseerde kortingen en promoties en betrek je klanten door ze iets speciaals te bieden.

  • Cadeaubonnen of VIP-kaarten: Kerstmis, verjaardagen, speciale gelegenheden… bied je klanten de mogelijkheid om online tegoed te kopen voor gebruik in je salon.
  • Vouchers en pakketten: betrek je klanten door ze een speciaal gevoel te geven met vouchers, korting op diensten of behandelingen en samengestelde behandelpakketten. Je kunt ze online verkopen, zelfs als je salon gesloten is. Makkelijker dan dat wordt het haast niet!

Zo houd je je cadeaubonnen altijd ‘in het zicht’ van je klanten

Je cadeaubonnen moeten niet beperkt blijven tot speciale gelegenheden. Vergeet niet dat je klanten voortdurend cadeaus geven en er vaak (gewoon omdat ze het niet “in het zicht” hebben) niet aan denken om hun geliefden je cadeaubon te geven om in te ruilen voor een behandeling. De oplossing? Hier vijf opties:

1. Gebruik belangrijke data om de verkoop te boosten

Valentijnsdag, moederdag, vaderdag, Kerstmis: het zijn allemaal perfecte data om de verkoop van de cadeaubonnen te boosten. Je kunt er dan ook meteen een mooie korting bij aanbieden. Bied bijvoorbeeld alle gift cards ter waarde van 150 euro aan voor 100 euro als je klanten ze binnen een bepaalde periode kopen.

Een andere mogelijkheid? “Koop een cadeaubon ter waarde van €150 en je krijgt er nog een ter waarde van €25 bij”. Als voorwaarde kun je dan bijvoorbeeld geven dat de eerste cadeaubon standaard geldig is, terwijl de extra cadeaubon maar tot een bepaalde datum geldig is.

2. Zorg ervoor dat de cadeaubonnen altijd zichtbaar zijn

Plaats je cadeaubonnen op een zichtbare plek in je salon: in de ontvangstruimte van je salon, in de etalage of als ander onderdeel van het interieur. Zo zullen je klanten ze onthouden wanneer ze ze nodig hebben.

3. Bied zowel fysieke als digitale cadeaubonnen aan

De online cadeaubon is handig om te profiteren van korte promoties en in te spelen op last minute cadeaus. Zorg er wel voor dat je ook de fysieke versie van de gift card in je salon hebt: mensen geven graag fysieke cadeaus in plaats van digitaal, dus het kan zeker geen kwaad om een leuk pakketje aan te bieden.

4. Zorg dat je cadeaubonnen er aantrekkelijk uitzien

Het klinkt simpel, maar een mooi design of verpakking van je cadeaubonnen kan echt het verschil maken. Doe jezelf dus een plezier en investeer in een creatief ontwerp dat past bij je persoonlijke merk en verpak de bonnen in een opvallende verpakking: enveloppen, dozen, linten… wat je maar kunt bedenken!

5. Promoot je cadeaubonnen middels de communicatie vanuit je salon

Zoals eerder vermeld zijn je cadeaubonnen een belangrijk onderdeel van de marketing van je salon. We raden je daarom aan om je bonnen speciaal te vermelden in de herinneringsmails en sms’jes die je naar klanten stuurt voor hun behandeling. Met Treatwell Pro kun je een sterk klantenbestand opbouwen en je klanten aan je binden door flash-promoties, VIP-kaarten en campagnes te creëren zodat ze blijven terugkomen.

Raphael Lovaski – Unsplash

Cadeaubonnen en pakketten – de extraatjes die je salon nodig heeft

Servicepakketten en bonnen zijn goede manieren om de verkoop van behandelingen te stimuleren. Denk bijvoorbeeld aan een campagne met een speciaal thema zoals kerst, nieuwjaar of zelfs verjaardagen (want er is altijd wel iemand jarig). Je zou je favoriete gezichtsbehandeling kunnen aanbieden samen met een bundel producten, zodat je klanten zich nét dat beetje extra speciaal voelen na een behandeling.

Daarnaast kun je ook servicepakketten samenstellen (bijvoorbeeld de meest gevraagde diensten van het seizoen), zoals manicures, brow lifting of wimperextensions. Wees niet bang om behandelingen te combineren, want dit zet je klanten vaak aan om dingen te proberen die ze normaal gesproken niet zouden boeken.

Treatwell Pro helpt je klanten aan je te binden door ze een speciaal gevoel te geven met cadeaubonnen, servicepakketten en behandelingen met korting. Verkoop de bonnen, pakketten en behandelingen met korting online – zelfs als je salon gesloten is – en verhoog moeiteloos je omzet.