Nog maar even tot Kerstmis – onze tips voor jouw kerstcampagne in de salon

Niet lang meer en Kerstmis staat weer voor de deur. Dit is dé periode van het jaar waarin mensen nét dat extra beetje tijd (en geld) besteden aan hun uiterlijk. En daar kom jij met jouw salon natuurlijk handig om de hoek kijken. Geef je salon een boost deze kerstperiode en haal het meeste uit de mooiste tijd van het jaar. Hier vind je een aantal tips om de juiste kerstactie voor je salon te plannen.

1. Zet doelen voor tijdens de feestdagen

Voordat je een kerstactie opzet, is het belangrijk éérst voor jezelf duidelijk te hebben welk doel je ermee wilt bereiken. Het verhogen van omzet is bijvoorbeeld voor veel salonhouders de belangrijkste factor. Maar ook andere belangrijke factoren, zoals het verbeteren van het imago van de salon, het verhogen van de klantloyaliteit en het winnen van nieuwe klanten kunnen met een kerstcampagne worden beïnvloed.

Voor welk doel je ook gaat, zorg er in ieder geval wel voor dat je deze duidelijk geformuleerd hebt. Aan welke kernpunten wil je dat je kerstactie in welke mate bijdraagt? Aan de hand van die punten kun je na afloop van de actie concluderen in hoeverre deze heeft bijgedragen aan je doelen. Dit is een belangrijk inzicht voor het geval je nogmaals een (kerst)campagne opzet.

2. Decoreer de salon in kerststijl

Natuurlijk kun je de salon van binnen omtoveren tot een winter wonderland. We schreven er een handige blog over met tips voor de gezelligste kerstversiering voor in de salon. Maar ook online kun je je klanten alvast laten weten dat ze bij jou aan het goede adres zijn om in de kerststemming te komen.

Je kunt er bijvoorbeeld voor kiezen om bepaalde online elementen een kersttintje te geven – zoals je profielfoto op social media of creëer een leuke kerst-post op Instagram waarin je het kerst-interieur van je salon laat zien. Deze vorm van kerstpromotie is een eenvoudige maar effectieve manier om de aandacht op je salon te vestigen. Op zoek naar manieren om online meer op te vallen met jouw salon? We schreven een handig artikel met tips om jouw salon te laten groeien op social media.

Pexels – Element5 Digital

3. Zamel donaties in als kerstactie

Geen betere periode dan de kerstperiode om iets goeds te doen voor de wereld, dieren of mensen die het nodig hebben. Er zijn talloze manieren om je steentje bij te dragen aan een betere wereld, en een daarvan is door te doneren aan een goed doel. Zo kun je bijvoorbeeld een percentage aan inkomsten van een bepaalde dienst doneren aan een organisatie naar keuze en dit communiceren naar klanten. Zo doe je niet alleen iets goeds voor de wereld, maar stimuleer je tegelijkertijd ook je omzet.

Belangrijk hierbij is dat je transparant bent naar je klanten toe over waar hun geld voor wordt gebruikt. Geef bijvoorbeeld op social media informatie over de achtergrond van je inzamelingsactie of hang een informatieve poster op in je salon. Is de inzamelingsactie ten einde gekomen, communiceer dan de opbrengst met je klanten en bedank hen voor hun bijdrage.

4. Stel een adventskalender samen voor je klanten

De adventskalender is elk jaar weer een populaire kerstactie. Klein of groot – met deze traditie maak je iedereen blij. Hiervoor kies je tussen 1 en 24 december een aantal dagen waarop je je klanten cadeaus wilt geven. Vervolgens trek je op dezelfde dag willekeurig de winnaars.

Je kunt de winnaars bekendmaken via social media zoals bijvoorbeeld Instagram en tegelijkertijd de aandacht vestigen op je salon. De prijzen kunnen variëren van specifieke producten: van een speciale shampoo of gezichtsmasker, tot kortingen of specifieke diensten. En de beste actie? Die bewaar je natuurlijk voor kerstavond.

Weet je niet welke producten of diensten een goede prijs voor je klanten zouden zijn? Treatwell Pro beschikt over de optie voor een trendanalyse waarmee je onder andere de meest populaire diensten en producten in je salon en de bijbehorende omzet over een bepaalde periode kunt identificeren. Meer weten?

5. Promoot het Instagramaccount van je salon

Vraag je je af wat de beste manier is om het Instagram-kanaal van je salon deze feestdagen te promoten? Een eenvoudige methode is om een bepaalde prijs te kiezen – bijvoorbeeld een gratis dienst naar keuze zoals een knipbeurt of massage. Je communiceert dit in een Instagram-post en vraagt je volgers om te reageren op de post of een andere persoon te taggen en je account te volgen.

Deze kerstactie vestigt de aandacht van Instagramgebruikers naast jouw eigen volgers op jouw salon, wat leidt tot een groter bereik. Dit helpt bij het aantal volgers en de betrokkenheid bij je account. Natuurlijk kun je deze campagne ook op andere dagen van het jaar uitvoeren – maar met kerst kun je er als een soort kerstcadeau van jou aan je volgers reclame voor maken.

6. Zet iemand in het zonnetje

Liefdadigheid staat voorop met Kerstmis. Wat dacht je ervan om iets terug te doen voor degenen die het echt verdienen? Kies daarvoor eerst een geschikt kerstcadeau, zoals een pakket specifieke diensten of producten. Vraag vervolgens je klanten om een persoon te nomineren die dit pakket het meest verdient en waarom.

De antwoorden en de persoon die gewonnen heeft kun je vervolgens delen op social media of in een nieuwsbrief. Met deze kerstactie maak je niet alleen iemand blij, maar versterk je ook het imago van je salon én creëer je een band met je klanten.

Unsplash – Ben White

7. Houd een kerstwedstrijd

Wedstrijden zijn ook ideaal als kerstactie. Kies bijvoorbeeld de mooiste kerstboom of de beste kerstmake-up op Instagram of andere social media kanalen of laat je klanten zelf stemmen. Door dit soort interactieve acties creëer je nauwer contact met je klanten en kunnen potentiële nieuwe klanten ook kennis met je maken.

8. Stuur een kerstgroet namens je salon

Met behulp van kerstwensen kun je je klanten bedanken voor hun loyaliteit. Tegelijkertijd kun je het jaar evalueren en een vooruitblik geven op het komende jaar. Maak bijvoorbeeld bekend welke nieuwe diensten of producten je in de toekomst gaat aanbieden. Kerstwensen kun je uitstekend per e-mail versturen of communiceren via social media.

9. Analyseer de resultaten van je kerstactie

Nadat je de moeite hebt genomen om een kerstactie in je salon te bedenken, op te zetten en implementeren, is het na afloop tijd voor de laatste stap: de analyse. Zo kun je concluderen of je het beoogde resultaat hebt behaald en wat je volgend jaar eventueel anders moet doen.

Zoals je eerder in dit artikel las, is het daarbij belangrijk dat je van tevoren duidelijk hebt geformuleerd wat het doel van de actie was. Zo kun je je beoogde doelen vergelijken met de resultaten die je daadwerkelijk met de actie hebt bereikt. Aan de hand daarvan kun je weer nieuwe doelen opstellen om tijdens een volgende campagne te gebruiken.

Hulp nodig bij je kerstactie?

De kerstperiode is een goed moment om aandacht te besteden aan de marketing van je salon. Er zijn talloze manieren om je salon bij (potentiële) klanten onder de aandacht te brengen, dus kies de manier die het beste bij jouw salon aansluit. Houd daarbij natuurlijk altijd in gedachten wat jouw klanten waarderen en wat het beste bij hen past.

Treatwell Pro helpt je met alle promoties die je in je salon wilt voeren. Met onze alles-in-één software is het mogelijk om een klantenbestand op te bouwen en moeiteloos contact met hen op te nemen via e-mail en sms. Wil je VIP kaarten, flash-promoties en andere campagnes voor je salon creëren?