User generated content: wat is het en wat kan het voor jouw salon doen?

User generated content (UGC) oftewel content gemaakt door gebruikers, wordt in de huidige digitale wereld steeds belangrijker voor salonhouders. UGC heeft onder meer het potentieel om salons te voorzien van een constante stroom aan content die kan worden gebruikt om klanten te winnen en binden, de zichtbaarheid van het merk te vergroten en het aantal boekingen te stimuleren.

In dit artikel laten we je zien hoe je user generated content in je voordeel kunt gebruiken en geven we je tips over hoe je het succesvol kunt integreren in je marketingstrategie.

user generated content
Pexels – John Diez

User generated content: de betekenis

User generated content (UGC) is content die mensen zelf maken en delen via het internet zoals foto’s, video’s, berichten, recensies en meningen. Dit gebeurt bijvoorbeeld op social media, op blogs of op forums. De inhoud is gemaakt door normale mensen, niet door professionals. UGC is uniek omdat het wordt gepresenteerd vanuit het perspectief van de gebruiker, en daarom een waardevolle bron van informatie en beoordelingen is voor andere gebruikers.

Bedrijven (zoals jij als saloneigenaar) kunnen ook gebruikmaken van UGC om meer te weten te komen over hun klanten en wat zij belangrijk vinden. Kort samengevat: UGC is inhoud die door gebruikers zelf wordt gemaakt en gedeeld op het internet.

User generated voorbeelden

Als saloneigenaar kun je user generated content op verschillende manieren gebruiken om je bedrijf te versterken en te verbinden met je doelgroep. Hieronder vind je enkele voorbeelden van user generated content die een salon kan gebruiken:

Social media

Laat je klanten foto’s of video’s delen van hun bezoek aan je salon op social media. Dit kan door hen uit te nodigen om een review te schrijven of door hen te vragen of ze een foto willen delen van hun nieuwe look en jouw salon erin te taggen. Deze UGC kun je vervolgens op je eigen social media-kanalen delen en ermee in interactie treden door te reageren en hen te bedanken voor het delen.

Reviews

Stimuleer klanten om reviews te schrijven over hun ervaringen in je salon. Dit kan via social media, je eigen website, pagina op Treatwell of via een derde partij, zoals Google My Business. Dit geeft andere potentiële klanten een beter beeld van de kwaliteit van je diensten en kan helpen bij het opbouwen van vertrouwen en een positieve online reputatie.

Lees ook: Klanten vragen om een review te schrijven? Zo doe je het

Foto’s en video’s

Klanten kunnen foto’s en video’s delen van hun ervaringen in de salon, zoals foto’s van hun nieuwe look of video’s waarin ze enthousiast praten over de service. Dit soort UGC kan gedeeld worden op sociale media of op de website van de salon.

Pexels – Anna Shvets

Voordelen van user generated content voor jouw salon

Nu vraag je je misschien af wat al dit soort content precies kan betekenen voor jou. Er zijn veel voordelen verbonden aan het gebruik van user generated content door bedrijven, waaronder:

Verhoogde betrokkenheid en merkidentiteit

UGC inspireert andere gebruikers om zelf ook inhoud te creëren en te delen, waardoor het engagement en de betrokkenheid van de doelgroep toeneemt. Dit komt omdat gebruikers zich meer betrokken voelen bij het merk als ze zelf inhoud creëren en delen. Bovendien kan UGC andere gebruikers aanzetten om ook inhoud te creëren, wat leidt tot een groter engagement en een actievere community.

Bovendien kan UGC helpen bij het uitdragen van de waarden en doelstellingen van het merk, wat leidt tot een versterking van de reputatie en het imago.

Merkbekendheid

User generated content kan helpen bij het verspreiden van de bekendheid van een merk. Dit komt omdat het eenvoudiger is om gedeelde inhoud door te sturen of te delen dan om inhoud te creëren. Hierdoor kan UGC een effectieve manier zijn om het merk onder de aandacht te brengen van een groter publiek.

Betere klantenservice

Het kan helpen bij het verbeteren van de klantenservice omdat UGC feedback en suggesties van klanten bevat, die het bedrijf kan gebruiken om de service te verbeteren. Hierdoor kan UGC een waardevolle bron zijn van informatie voor bedrijven die willen groeien en verbeteren.

Kostenbesparend

User generated content biedt de mogelijkheid om de marketinginspanningen te verminderen, wat leidt tot kostenbesparingen. Dit komt doordat UGC door gebruikers zelf wordt gecreëerd, in plaats van door professionele marketeers of advertentiebureaus. Hierdoor hoeft het bedrijf niet te investeren in dure marketingcampagnes, wat leidt tot kostenbesparingen.

Verbeterde zoekresultaten

Door het toevoegen van user generated content aan een website kan de zoekmachineoptimalisatie (SEO) verbeteren. Dit komt omdat zoekmachines zoals Google inhoud waarderen die regelmatig wordt bijgewerkt en waardevol is voor de gebruiker. UGC kan daarom een positieve bijdrage leveren aan de zoekresultaten.

Goed om te onthouden: het is belangrijk om altijd toestemming te vragen aan klanten voordat je hun UGC deelt en om ervoor te zorgen dat de inhoud aan de relevante regelgeving voldoet.

User generated content via Treatwell Pro

Zoals je nu weet, zijn reviews van klanten een krachtige vorm van UGC. Bij Treatwell waarderen we klantenreviews die op onze marktplaats verschijnen. Om onze gebruikers aan te moedigen reviews achter te laten, sturen we een melding via de app zodra de behandeling is voltooid.

Voor gebruikers die de app nog niet hebben, zal Treatwell Pro hen na hun afspraak een e-mail sturen met het verzoek hun ervaring te delen om te beoordelen. Ben je klaar voor de volgende stap?