Met deze tips maak jij de mooiste foto’s van je salon

In de digitale wereld is het imago dat je salon uitstraalt naar (potentiële) klanten toe, belangrijker dan ooit. Zoals je begrijpt is bedrijfsfotografie een belangrijk onderdeel van wat de salon uitdraagt. Net zoals bij hotels, restaurants en cafés gaan veel mensen eerst online op zoek naar een salon, voordat ze een reservering plaatsen of afspraak inplannen.

Zou jij bijvoorbeeld zelf een hotelovernachting boeken bij een hotel dat maar 1 korrelige foto online heeft staan? Waarschijnlijk niet. Hetzelfde geldt voor jouw klanten. Voldoen de foto’s van een salon niet aan hun eisen? Dan zijn er genoeg andere locaties waar ze naartoe kunnen.

Je begrijpt: goede foto’s van je salon zijn zeker geen overbodige luxe. Daarom is een complete en kwalitatief hoogwaardige fotogalerij een van de meest effectieve manieren om de aandacht van nieuwe klanten te trekken. Hier onze tips om het meeste te halen uit fotografie van jouw salon.

Voeg variatie toe aan je bedrijfsfoto’s

Veel saloneigenaren zijn van mening dat alleen voor-en-nafoto’s voldoende zijn voor hun bedrijf. Vaak is dit echter niet het geval. Om een kwalitatief hoogstaand fotoalbum te creëren dat zoveel mogelijk klanten aantrekt, moeten de foto’s vooral gevarieerd zijn. Ons advies? Let op het volgende:

  • Stel het team voor. Zo weten je klanten door wie ze geholpen worden en wat hun specialisaties zijn.
  • Foto’s van het interieur. Goede foto’s van het interieur laat je klanten zien dat ze terechtkomen bij een schone salon waar kwaliteit hoog in het vaandel staat.
  • Foto’s van de producten die je gebruikt. Welke producten en merken gebruik je in de salon? Klanten vinden het vaak fijn om van tevoren te weten wat ze kunnen verwachten. Het laat ook zien dat je trots bent op wat je gebruikt.
  • De sfeer in de salon. Hangt er een goede sfeer in je salon? De werksfeer is de sleutel tot klantenbinding – aarzel niet om ermee te pronken op de social media van je salon.

Door bovenstaande toe te passen, krijgen klanten een goed gevoel van de sfeer en professionaliteit van de salon. Daardoor zullen ze eerder geneigd zijn je diensten uit te willen proberen. Het gebeurt vaak dat saloneigenaren streven naar een kwalitatief hoogwaardige salon en goede service verlenen, maar dat hun online aanwezigheid dit niet uitstraalt. Dit is een gemiste kans voor nieuwe klanten, zonde!

Gebruik de foto’s van je salon om je website te personaliseren en je socials zoals Facebook en Instagram professioneler te maken. Op beide platforms kun je verhalen delen en ze posten bij belangrijke gelegenheden om de aandacht van je klanten te trekken.

Natuurlijk is het aan te raden de salon (ook) te fotograferen wanneer er geen klanten aanwezig zijn. Zo komt de inrichting beter tot zijn recht; zeker als je een speciale ontspanningsruimte, thee- en koffiehoekje of ander soort speciale ruimte hebt ingericht.

Treatwell – JustME

Voeg je foto’s toe aan Google My Business

Foto’s van je salon kunnen ook worden gepubliceerd op Google My Business (naast alle nuttige informatie over je salon zoals openingstijden en -dagen). Met Google My Business kun je je logo, een omslagfoto en kiekjes van je salon en team uploaden. Volg altijd de richtlijnen van Google voor het uploaden van foto’s naar My Business:

  • Het formaat moet altijd JPG of PNG zijn.
  • De foto’s mogen niet groter zijn dan 5 MB.
  • De aanbevolen minimale resolutie is 720 x 720 pixels.

Met betrekking tot het laatste punt (kwaliteit) stelt Google dat de foto scherp moet zijn, goed belicht, niet significant bewerkt en zonder overmatig gebruik van filters. Met andere woorden, de foto’s van salon moeten de werkelijkheid weerspiegelen.

Wat heb je nodig voor goede salonfotografie?

Wil je goede foto’s maken van je salon, zijn er drie punten om mee te nemen voor de beste kwaliteit.

1. Gebruik een smartphone met een goede camera (of een professionele camera)

Heb je geen goede digitale camera in bezit? Geen probleem: tegenwoordig kun je met de meeste moderne smartphones prima foto’s nemen. Niet alleen is een smartphone gebruiksvriendelijk, het biedt ook de mogelijkheid foto’s direct – een beetje, niet te veel! – te bewerken en meteen te publiceren op social media en je website.

Meestal hebben smartphones met dubbele/drievoudige camera’s (zoals de iPhone 12 Pro en 13) en de Samsung Galaxy S20) naast de hoofdlens een tele- en een groothoeklens. Het mag even wat kosten, maar een smartphone met goede camera is het dubbel en dwars waard.

2. Gebruik een ringlamp waar nodig

Licht is het geheim voor een perfecte foto. Helaas is het niet altijd mogelijk om optimaal gebruik te maken van het natuurlijke licht uit (winkel)ramen, maar dat kun je compenseren door ringlampen aan te schaffen. Zo kun je de lichtsterkte naar wens aanpassen.

LED ringlampen worden meestal geleverd met een statief en smartphonehouder (vooral handig als je een smartphone met handmatige instellingen hebt en betere foto’s wilt maken – ongeacht de lichtomstandigheden).

3. Kies de juiste achtergronden voor je foto’s

De achtergrond van een foto kan hem maken of breken. Het benadrukt het onderwerp van de foto en brengt speciale gevoelens en sferen over. Bewust gebruik van de juiste achtergrond(en) biedt de mogelijkheid je foto’s helemaal naar de huisstijl van je salon te maken.

Om een aangepaste achtergrond te creëren kun je stoffen kopen, een grote print laten afdrukken in een fotostudio, of zelfs decoratieve panelen en achtergronden kopen om op een of meer muren in je salon te bevestigen.

De kosten van stoffen kunnen variëren, afhankelijk van het type en het merk. Op de markt ben je bijvoorbeeld vaak een stuk goedkoper uit dan in stoffenwinkels – je kunt de achtergronddecoratie van je foto’s zo duur maken als je zelf wilt.

Treatwell – Beaute Beyond The Surface

Hoe maak je professionele foto’s?

Je hebt de juiste apparatuur in huis en bent goed voorbereid om te beginnen met het fotograferen van je salon. Tijd voor het echte werk. Hier vier handige tips om mee te nemen bij het fotograferen van je bedrijf.

1. Beter goed gejat, dan slecht bedacht (soort van)

Helemaal from scratch bedenken hoe je de beste foto’s maakt van je salon is hartstikke lastig als je nog nooit iets hebt gedaan met fotografie. Gelukkig bestaat het internet en zijn tig andere salons je voor geweest. Helemaal niks mis met een beetje spieken bij hoe je concurrentie het doet, dus. Neem eens een kijkje op Instagram en Pinterest om te zien hoe andere salonhouders foto’s hebben gemaakt van hun bedrijf. Dit zal interessante suggesties en ideeën opleveren die je inspiratie bieden om je foto’s er prachtig uit te laten zien.

2. Je foto’s moeten uniek, mooi en relevant zijn

Bij het analyseren van andere salons zul je zien dat de beste salons vaak een unieke stijl hebben die terugkomt in al hun foto’s. Het creëren van een evenwichtige en consistente feed maakt het persoonlijke merk van de salon sterker, competitiever en anders dan andere salons. Dat betekent opvallen in de zee van foto’s en video’s die elke dag op social media worden geüpload.

3. Plannen, plannen, plannen

De kwaliteit van je foto’s kan staan of vallen, afhankelijk van je planning. Zorg er daarom voor dat iedereen op de hoogte is en alle voorbereidingen ruim op tijd zijn getroffen voordat je begint aan het nemen van de foto’s. Neem je foto’s van bepaalde ruimtes? Zorg ervoor dat deze netjes en schoon zijn. Zet je teamleden op de foto? Licht hen ruim van tevoren in zodat ze tijd hebben zich voor te bereiden op het fotomoment.

Verder is ook belichting erg belangrijk bij het plannen. Als je afhankelijk bent van natuurlijk licht, zorg dan dat je echt op tijd begint. Zo voorkom je dat je in tijdsnood komt omdat dingen toch langer duren dan gepland en je daardoor in de knoop komt met daglicht. Ook is het checken van een weer-app geen overbodige luxe. Foto’s met natuurlijk zonlicht zullen mooier uitpakken dan op een donkere, druilerige dag. Goed om ook van tevoren rekening mee te houden.

4. Neem foto’s tijdens werktijd

Veel mensen hebben hun smartphone altijd wel op zak. Dus waarom zou je daar geen gebruik van maken? Jij en je teamleden kunnen tijdens het werk momenten vastleggen en daarbij klanten betrekken. Let op: wil je foto’s waarop je klanten staan, delen op social media, moeten ze hier altijd eerst toestemming voor geven.

Treatwell – Baker Girl Beauty

5. Overige handige tips

Om écht het allerbeste uit je bedrijfsfoto’s te halen, hier nog een paar nuttige tips die je misschien snel over het hoofd zou zien.

  • Fotografeer op ooghoogte. Zo legt de camera de juiste proporties vast en voorkom je gekke vervormingen. Het geeft ook een beter beeld van hoe een ruimte er in werkelijkheid uitziet.
  • Zorg dat alles is opgeruimd en schoon is. We benoemden het net al even, maar een rommelige of vieze salon met rondslingerende producten is een echte no-go.
  • Experimenteer! Het hoeft niet in één keer perfect. Je hoeft geen expert te zijn of tig camera’s te bezitten om goede foto’s te maken. Het is wél belangrijk dat je een idee hebt van hoe je de beste resultaten kunt bereiken. Fotografeer hetzelfde onderwerp bijvoorbeeld meerdere keren en probeer verschillende hoeken, of maak foto’s op verschillende tijdstippen van de dag om het ideale licht of locatie in je salon te vinden.

Richt een bepaalde ruimte of hoekje in

Hiermee bedoelen we dat het mogelijk is om van een ruimte of gedeelte in je salon een kleine fotostudio of -hoekje te maken, zodat je altijd een fotoplekje tot je beschikking hebt. Veel klanten vinden het leuk om na een behandeling foto’s van zichzelf te maken en deze te delen op social media. Dit doen ze vaak in de auto of bij thuiskomst.

Natuurlijk kun je deze locatie ook gebruiken voor voor-en-na foto’s van je klanten. Dit type foto’s doen het altijd goed op social media en zullen helpen bij het vergroten van je online bereik. Zoals eerder gezegd, let hierbij op: wil je deze foto’s delen op social media? Vraag dan altijd toestemming aan de klant.

Leer je foto’s editen

Bij goede bedrijfsfotografie blijft het niet bij het nemen van de foto’s alleen. Ze moeten ook nog bewerkt worden. Als je de foto’s met je smartphone hebt gemaakt, zijn er handige apps die je kunt gebruiken om de foto’s te editen. Twee veelgebruikte (gratis) apps zijn Snapseed en Lightroom.

Natuurlijk zijn er ook professionele programma’s die je kunt gebruiken op je laptop of computer om je foto’s mee te bewerken, zoals Adobe Photoshop (betaald) en Pixlr en GIMP (gratis).

Drie punten om op te letten bij het bewerken van je foto’s:

  • Bewerk de helderheid. Als de foto te donker is, kun je hem iets oplichten door te spelen met de helderheid in een foto-app of bewerkingsprogramma. Hiermee kun je de kwaliteit van een foto iets verbeteren, maar verwacht geen wonderen. Als de foto is genomen in een té donkere omgeving, is daar niet tegenop te bewerken. In dat geval kun je de foto beter even opnieuw nemen met beter licht.
  • Focus op het onderwerp. Voorkom te veel afleidingen in het beeld door de foto enigszins te croppen (indien nodig), waardoor de focus wordt gelegd op het onderwerp. Let er hierbij wel op dat je niet té veel cropt en dat de verhoudingen van het beeld kloppend blijven om de kwaliteit te waarborgen.
  • Houd de foto’s realistisch. Hoe verleidelijk het ook mag zijn, probeer het bewerken van de foto’s tot een minimum te behouden. Voor een professioneel resultaat kun je filters bijvoorbeeld liever laten voor wat ze zijn. Het gebruik van de juiste apparatuur en lichte bewerking van de foto’s zou voldoende moeten zijn.

Treatwell Pro voor professionele foto’s van jouw salon

Wist je dat je als Treatwell Pro-partner in aanmerking komt voor een professionele fotoshoot voor je salon? Zo hoef je zelf niet in de weer met de camera en andere apparatuur, én weet je zeker dat je salonfoto’s van hoge kwaliteit zijn.

De foto’s komen daarnaast op de Treatwell-marktplaats te staan als jij daar met jouw salon op staat, zodat je klanten een goed beeld van jou, je salon en je behandelingen krijgen. Meer weten?